Här kan du läsa om elavtal och vad du behöver göra vid in- och utflytt.
Skillnaden på elnätsavtal och elhandelsavtal
För att kunna få el till ditt hem behöver du två olika typer av avtal.
Elnätsavtalet tecknar du alltid med det elnätsföretag som äger elledningarna i området där du bor och som transporterar elen fram till din dörr.
Elhandelsavtalet tecknas med det elhandelsföretag som du väljer att köpa elen du förbrukar av. Därför kan du få elräkning från två olika avsändare. Om du inte väljer att teckna ett elhandelsavtal innan du flyttar in kommer du att få ett anvisningsavtal, vilket oftast är dyrare.
I Minören 2 är det Eon som är ägare av nätet. Det betyder att du behöver ha ett elnätsavtal med Eon.
Teckna elnätsavtal och fixa din el till flytten – eon.se
Anmäl din flytt digitalt till oss senast tre arbetsdagar innan du flyttar in. Är det mindre än tre dagar kvar kan du ringa Eon på 010-228 30 01.
Tänk på att du behöver fylla i ditt fyrsiffriga lägenhetsnummer i flyttanmälan.
Är du redan kund hos Eon, anmäl utflytt från din nuvarande adress. Då har du 10 dagars uppsägningstid.
Om du behöver skriva över ett elavtal på en annan person i hushållet (vid dödsfall eller skilsmässa) ber vi dig kontakta Eon på tel 010-228 30 01.
Har du också, eller vill ha elhandelsavtalet med Eon, så kan du anmäla flytt av detta i samband med att du tecknar eller flyttar ditt elnätsavtal.
Om du har eller vill ha elhandelsavtal med någon annan leverantör, så kontaktar du den leverantör du valt i god tid innan flytt, och anmäler flytten enligt deras instruktioner.